Een verschil maken doe je in eerste instantie vanuit je hart. Vrijwel alle mensen in het sociale domein voelen een intrinsieke motivatie om mensen te helpen. Deze menselijke benadering is essentieel. Wat echter, veelal door externe factoren en opgelegde werkwijzen, niet altijd gebeurt, is het ‘probleem’ bij de kern aanpakken. Aan de ene kant zijn er de mensen met een overbrugbare afstand tot de arbeidsmarkt. Vanuit Matz Social en haar ‘academy’ helpen we hen niet alleen met bijvoorbeeld inburgerings- of taalcursussen, maar brengen we ook eventuele psychische, financiële, familiaire en lichamelijke uitdagingen in kaart. Vervolgens nemen wij, namens hen, een centrale positie in tussen alle instanties waarmee zij te maken krijgen. We brengen ze met elkaar in contact, schakelen desnoods een tolk in en zorgen dat wederzijdse afspraken worden nagekomen.
Aan de andere kant zijn er de werkgevers die in meer of mindere mate opkijken tegen het werken met mensen die een zogeheten afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Velen zijn welwillend, maar zien ook veel beren op de weg. De ‘human-to-human’ benadering blijft hierbij essentieel, maar de in mijn eerdere werkleven opgedane ‘business-to-business’ ervaring komt eveneens goed van pas. Vanuit het perspectief van werkgevers brengen we ook alle uitdagingen, voordelen en benodigdheden in kaart. We nemen hen bij de hand, verzorgen alle randzaken en blijven tijdens de plaatsing van een kandidaat het aanspreekpunt voor alle betrokkenen. Door voor werkgevers alle mogelijke obstakels weg te nemen en kandidaten intussen verder op te leiden, creëren we duurzame dienstverbanden.