De oorsprong van Matz Social

De Wasstraat

Via zijn schoonzus vernam Martin Kniest dat het team van Beau van Erven Dorens op zoek was naar nieuwe concepten om uit te rollen op tv in 2020. Ze zouden wellicht interesse hebben om de manier van werken binnen Matz Carwash te filmen. Na een eerste kennismakingsgesprek was men zo enthousiast dat besloten werd om een documentaire te maken genaamd
De Wasstraat’.

In december 2019 zijn de opnames begonnen en zijn De Washelden (Patrick, Maurice, Denai, Vincent, Tim en Martin) op de voet gevolgd voor een periode van 12 maanden. In de documentaire staat de manier van werken met werknemers met een overbrugbare afstand tot de arbeidsmarkt centraal. Er is een inkijk gegeven in een manier van werken die niet eerder is vertoond en waar wij met warme gevoelens op terugkijken.

Het programma geeft een inkijkje in een wereld waar je het bestaan niet van kent en die tegelijker­tijd bij jouzelf om de hoek zou kunnen zitten. Na zes dagen in het nieuwe jaar kun je makkelijk zeggen dat dit hét programma is van 2021. Ik kijk natuurlijk al heel lang televisie, maar dit kom je niet vaak tegen.

Van onzekerheid…

 

De kwetsbaarheid en openheid die De Washelden hebben getoond is ongekend en dit is misschien wel het meest bijzondere aan de documentaire. Wat is het knap om jezelf zo bloot te geven voor heel Nederland en wat is er daardoor veel op de mannen van De Wasstraat afgekomen. Ik kan niet anders dan vol lof spreken over de manier waarop alle Washelden hier mee om zijn gegaan.

Tijdens het filmen bleek dat er in eerste instantie echter weinig interesse was om de documentaire uit te zenden. Zowel NPO als RTL twijfelden of De Wasstraat een succes zou worden en of het zou passen bij de omroep. 

…naar succesverhaal

 

Uiteindelijk heeft NPO besloten om de rechten omtrent de documentaire te kopen en ik ben van mening dat de documentaire, met de boodschap die het uitdraagt, ook het beste past bij NPO. Hoe gaaf is het dat HUMAN hierna belangstelling toonde en zowel de televisierechten als al het beeldmateriaal van NPO heeft gekocht?!

HUMAN heeft zichzelf als doel gesteld zo veel mogelijk impact te creëren rond maatschappelijke kwesties, levensvragen en filosofische vraagstukken. Het plaatsen van mensen met een overbrugbare afstand tot de arbeidsmarkt is hier het perfecte voorbeeld van. 
De docu bleek een schot in de roos
Video afspelen
Ook Matzschappelijk ondernemen?

Ben je geïnspireerd geraakt door De Wasstraat en/of ook voornemens om maatschappelijk en sociaal te ondernemen? Laten we met elkaar in gesprek gaan over de mogelijkheden. Vul onderstaand formulier in en wij nemen z.s.m. contact met je op!

Vraag hier een vrijblijvend gesprek aan

Maak kennis met de Washelden