Matzschappelijk ondernemen?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

 

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een term die de laatste jaren sterk in populariteit is toegenomen. Zo kan bijna geen enkel bedrijf er meer omheen. Consumenten kiezen immers steeds vaker bewust voor bedrijven en organisaties die maatschappelijk verantwoord en betrokken ondernemen.

Maar wat is MVO?

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is bijdragen aan een klimaatneutraal, circulair en eerlijk bedrijfsleven. Het gezamenlijk streven naar een economie die het ook in de toekomst mogelijk maakt om te kunnen blijven ondernemen. Veel bedrijven nemen hierin hun verantwoordelijkheid met behulp van bijvoorbeeld zonnepanelen of een groen dak, maar ook door hun directe leefomgeving te verbeteren of kansen te bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. 

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Kennis over MVO delen?

MVO is niet iets wat je (erbij) doet, maar het is de intrinsieke motivatie om bij te dragen aan eerlijke werkgelegenheid en een betere leefomgeving. Matz Social is een product van jarenlange ervaring met maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Toen Martin Kniest Matz Carwash overnam, gaf hij volop gehoor aan zijn intrinsieke motivatie om een verschil te willen maken. Deze zichtbare drijfveer werd jaren later vastgelegd in documentaire ‘De Wasstraat’ waarin hij en zijn washelden veel mensen en bedrijven inspireerden. Sindsdien geeft Martin lezingen door het hele land om zijn visie en werkwijze te delen.

Lezing aanvragen

Overheden stimuleren MVO

Het kabinet heeft in 2013 met werkgevers afgesproken dat er extra banen komen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Per gemeente geldt dat het bedrijfsleven een percentage werkplekken dient te faciliteren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Gemeenten stellen doelen op voor bedrijven in de desbetreffende regio om maatschappelijk verantwoord ondernemen te stimuleren. Denk hierbij aan de Wet banenafspraken die is opgesteld door de overheid. Afgesproken is dat het bedrijfsleven zich garant stelt om vóór 2026 te zorgen voor 100.000 extra banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. 

Wet Banenafspraken

Een mooi streven van de overheid waar ze zowel direct als indirect voor zorgen. De overheid stelt zichzelf namelijk ook garant voor extra banen. Het gaat hier om 25.000 banen die voor 2024 gerealiseerd dienen te zijn. In totaal streeft de Wet banenafspraak er dus naar om voor 2026 maar liefst 125.000 banen gecreëerd te hebben voor deze specifieke doelgroep.

Matz Social draagt hier graag een steentje aan bij door mensen met een overbrugbare afstand tot de arbeidsmarkt én hun potentiële werkgevers te begeleiden. 

Wij merken dat werkgevers wel bereid zijn om deze uitdaging aan te gaan, maar niet goed weten welke stappen te doorlopen en hierdoor snel kiezen voor de vertrouwde en veilige manier van ondernemen.

Met het tonen van de documentaire hopen wij hierin een maatschappelijke verandering teweeg te hebben gebracht. Het streven is dat deze verandering uiteindelijk gaat resulteren in gelijke kansen voor mensen met overbrugbare afstand tot de arbeidsmarkt.

Werk(t) voor iedereen!

 

Ook maatschappelijk verantwoord ondernemen? Matz Social biedt uitkomst door enerzijds werknemers met een overbrugbare afstand tot de arbeidsmarkt te koppelen aan werkgevers en vervolgens te begeleiden op de werkvloer. 

Anderzijds begeleidt en stimuleert Matz Social werkgevers die ondernemen vanuit een maatschappelijk hart. Dit doen we door hen de mogelijkheden omtrent het werken met deze doelgroep te laten inzien. Door uit te gaan van de kwaliteiten van de werknemers en deze kwaliteiten verder te ontwikkelen, kunnen er prachtige resultaten worden behaald. 
Ook Matzschappelijk ondernemen?

Ben jij benieuwd naar jouw mogelijkheden om maatschappelijke verantwoord te ondernemen? Vul onderstaand formulier in en wij nemen z.s.m. contact met je op om jouw mogelijkheden te bespreken!

Vraag hier een vrijblijvend gesprek aan